Гардън къмпингът - новото течение в къмпингуването

13.05.2016
Гардън къмпингът - новото течение в къмпингуването

Докато в Министерство на туризма (МТ) специално създадената работна група работи по новия регламент за къмпингуването в България, решихме още малко да разровим в интернет за това как е организирано къмпингуването на запад от нас. И отново да споделим полезни практики. Този път вместо free camping (свободно къмпингуване) и wild camping (диво къмпингуване) написахме garden camping (къмпингуване в градина), за да проверим доколко е разпространено това ново течение в къмпинга в Европа и Америка. 

Какво е Garden Camping?

Както говори името му, Garden Camping-ът е къмпингуване в градина, в двор. Като течение в къмпинг индустрията възниква преди 4-5 години и набира много сериозна скорост в САЩ и Европа.

Как работи? – Сложете на едно място хора, които обичат да къмпингуват и търсят евтино настаняване покрай забележителности, събития или при пътешествието им, и частни собственици на земя – двор, градина, поляна, гора, нива и т.н., които търсят допълнителен доход. И ето – получава се Гардън къмпинг.

Гардън кемпът е място за краткотрайно къмпингуване. То може да бъде навсякъде – от частен двор в сърцето на Лондон до изоставените махали в дълбините на Родопите. Собствениците на земята комуникират с търсещите гардън кемпове през онлайн платформи каквито са campinmygarden.com и hipcamp.com, на които се спряхме да ви разкажем.

CampInMyGarden.com

Сайтът е създаден през април 2010 г. във Великобритания от Виктория Уебън, на която един ден просто ѝ омръзнало да работи за някого и започнала да разсъждава с какво ново може да се захване. „Обичам да къмпингувам и исках да създам повече възможности за къмпинг настаняване. Установих, че има големи събития и мероприятия като например Уимбълдън, покрай които или няма достатъчно места за настаняване, или са прекалено скъпи. Но за сметка на това там има много хора с частни дворове.” – споделя тя пред британския травел сайт gouk.about.com. И така, Уебън инвестира в интернет сайт, който тя нарича „малък проект”. Местните медии и къмпинг блогъри разпространяват мълвата за начинанието ѝ бързо. До края на 2012 г. през сайта вече са минали стотици резервации, а гардън къмпингът като ново бизнес течение е поставен в класацията 100 Things to Watch in 2012 на престижната маркетингова агенция JWT. Сайтът на Уебън набира скорост благодарение на Олимпийските игри в Лондон през 2012 г. и юбилея на Кралицата–майка. 

В campinmygarden.com всеки може да се регистрира напълно безплатно. Собствениците на имоти ги обявяват, като задават точното им местоположение, снимки, цена, контактна информация и условията, които предлагат за настаняване. Цените може да варират от £0 до £40. Къмпингарите намират търсеното от тях място чрез задаване на локацията и търсене по картата. Сайтът предлага и списък със задълженията на двете страни, който се явява договорът между тях за настаняване. 

В началото, на сайта са листвани места само във Великобритания, но постепенно се регистрират гардън кемпове и из цяла Европа, част от Австралия, Далечния Изток и САЩ. Местата са най-разнообразни – от дворове в големи градове до ферми. Някои от тях предоставят палатки или типита, а в други сте задължени да си носите собствена екипировка. Има кемпове и за каравани, които снабдяват с електричество. Собствениците на глемпинги също се включват в тази модна тенденция. Дори някои хотели отварят дворовете си за палатки, когато има интерес.

Дължината на престоя се определя от собствениците на имота. Може да варира от една нощ до няколко седмици, макар че campinmygarden.com препоръчва имотите да са отворени за къмпингуване за не повече от 28 дни в годината или две последователни седмици. Домакините може да променят цените при по-голям интерес, например при много посещавани събития. 

Hipcamp.com

Историята на американския сайт hipcamp.com не е много по-различна. Той е създаден от младата сърфистка Алиса Равазио през 2013 г. В края на 2012 г. тя прекарва много часове, в които търси съвършеното място, на което да посрещне първия изгрев на 2013 г. над морето, лежейки в палатката си. Избира за място на своето приключение Big Sur coast в Калифорния. И макар нейната усилена работа да научи всичко необходимо за тази локация, накрая се оказва, че не е разбрала най-същественото – вълните там са прекрасни по това време, а тя не си е взела сърфа. В същия момент 30% от Калифорнийския държавен парк е пред затваряне поради ниски приходи и невъзможност да се самоиздържа. Това е причината Алиса да реши да го подпомогне, като изкара хората навън, за да усетят природата. Така се ражда идеята за HipCamp. 

Мисията на HipCamp е да изкара повече хора навън и да вдъхнови следващите поколения да опознават и опазват природата. „А за да накараш хората да излязат навън, трябва да им създадеш условия – достъп до земя, информация за тази земя.” – казват създателите на сайта. Те вярват, че намирането на идеалното място за къмпиране не трябва да е трудоемка задача. Трябва ли ти къмпинг до плажа през следващия уикенд, където да може да си заведеш кучето? Кликваш 2-3 пъти в HipCamp и вече си там :)

А дали в България може да се случи толкова лесно?

Camping.bg

препоръчани новини

Годишна класация на къмпингите в България

Годишна класация на къмпингите в България

Българският къмпинг портал Camping.bg стартира за трета поредна година Класацията на къмпингите в България...

Официално: Разрешено е разполагането на до 10 палатки около хижите в Пирин

Официално: Разрешено е разполагането на до 10 палатки около хижите в Пирин

С нарочна заповед от 4 август директорът на Национален парк Пирин инж. Мартин Лазаров разширява възможностите за...