Виктор Цонев - управител на къмпинг Зора: Пандемията съживи връзката на българите с родните къмпинги

09.11.2020
Виктор Цонев - управител на къмпинг Зора: Пандемията съживи връзката на българите с родните къмпинги

Къмпинг Зора е един от новоизградените ни морски къмпинги. Намира се в самия гр. Обзор, на минути пеша от центъра на града, в непосредствена близост до плажа, до ресторанти и магазини. Къмпингът е семеен бизнес, който се управлява от младия Виктор Цонев.

Пътят на Виктор в хотелиерството и ресторантьорството започва още в детските години, когато семейството му решава да отвори кафене и по-късно ресторант в родния на майка му град Обзор.  По-късно продължава образованието си в този сектор - туризъм. През 2009 г. завършва бакалавърска програма на университета в Портсмут, Англия, а през 2012-та придобива магистърска степен по управление в туризма на университета в Борнмът, Англия. Професионалният му опит и обучение са го отвеждали в различни хотели и дестинации, както в България, така и в чужбина.
 

Здравей Викторе, много се радвам, че прие поканата за това интервю. Разкажи, моля те, кога и как възникна идеята да направите къмпинг Зора?

Последните години се присъединих изцяло към усилията на моето семейство в изграждането и управлението на един съвременен къмпинг в Обзор. Градът е с традиции в къмпингуването още от времето на социализма, но за съжаление от някогашните къмпинги не е останало почти нищо.
Идеята ни за изграждането на нов къмпинг започна да се реализира, когато бунгалата на единия от старите къмпинги бяха обявени за продажба през 2000 година. Така постепенно, след реновирането на бунгалата създадохме и другите места и терени за настаняване.


Коя част от работата ти като управител е най-приятна и коя най-трудна?

Най-приятна за мен е срещата с различни хора. Гостите на къмпинг обикновено са хора, които обичат да пътуват, бих казал доста лежерно, следват своята страст и с удоволствие споделят преживяванията си. Най-трудната част е валидна за целия сектор туризъм, а тя е липсата на кадри. Положението със сезонните обекти е дори по-трудно. Благодарен съм на нашия екип, че въпреки сложната обстановка, изпратихме, бих казал един успешен сезон.


Разкажи малко повече за това, каква беше за теб и къмпинга 2020 година? Какви гости имахте това лято?

Определено сезон 2020 беше доста сложен основно поради факта, че всякакви прогнози се правеха за максимум седмица- две напред. Имаше значителен спад на чуждестранни туристи, но от друга страна увеличение сред домашния туризъм. Бях приятно изненадан, че има толкова много българи практикуващи къмпинг туризъм и същевременно за пореден път излезе наяве един голям проблем. Връзката между българските туристи и места за настаняване у нас от този тип е много слаба, да не кажа скъсана. Всеобщо мнение беше, че тази година гостите ни разбрали, че и в България има къмпинги, които не отстъпват на добрите къмпинги в Европа. Надявам се с колегите от другите къмпинги успяхме до някаква степен да съживим тази връзка.


Да, кризата създава трудности, но и дава нови възможности. А как виждаш развитието на къмпинг туризма в България? В каква посока е то?

Аз съм оптимист и мисля, че след като се наблюдава засилен интерес към къмпинг туризма, рано или късно ще се привлекат нужните инвестиции за съживяване на сектора. Доказателство е, че почти всяка година се отварят нови къмпинги. Това е положителна новина за всички в сектора, защото само така ще се вдигне нивото на България като къмпинг дестинация. Забелязва се също така една много важна промяната на имиджа на къмпинг туризма в България, който дълго време се възприема само като по-евтина алтернатива на традиционните места за настаняване. Това не е задължително да е така и се наблюдава, че все повече къмпинги в България предлагат доста голям пакет от услуги с високо качество. Определено посоката на развитие е положителна, но за съжаление все още с доста бавни темпове.


Хубаво е, че си оптимист. И все пак, какво смяташ, че трябва да се промени, за да може къмпинг туризмът у нас по-бързо да достигне западните стандарти и България да стане още по-привлекателна за чуждите туристи?

Почти всички проблеми на туризма в България като цяло са валидни и за къмпинг туризма: липса на планиране, инфраструктура и достатъчно обучение на хората които работят в индустрията. За жалост практиката в България е да се построят местата за настаняване и в последствие да се мисли за тези проблеми. 
Конкретно за къмпинг туризма, качествените къмпинги в България са все още доста малко, за да покрият всички интересни места и забележителности които предлага България. Колкото и хубави къмпинги да имаме, ако са малко на брой, трудно ще можем да привлечем чуждестранни гости, които търсят сигурен и разнообразен маршрут. Често срещан пример е даден гост да е планирал 1-2 нощувки при нас и да продължи по предварително избран маршрут. След ден същия гост се връща и казва, че ще остане 10 дни в къмпинга, защото не е намерил друг подходящ. Принципно, ние сме доволни, че нашия къмпинг му харесва, но има голяма вероятност догодина да не избере България, като дестинация. Затова, аз лично с удоволствие препоръчвам добрите къмпинги и маршрути, защото съм сигурен, че ако цялостното преживяване от дадена дестинация е приятно, гостът ще се прибере у дома и ще я препоръча на други. Според мен, трябва да се работи в тази посока и с Министерството на туризма за изготвянето на каталози, маршрути, зони и информационни табели, за да може туристите лесно да правят своя информиран избор и да не останат разочаровани.


Какво харесват българските и чуждите гости във вашия къмпинг? Какви са позитивите от това къмпингът да е в града?

Къмпингите в градовете са нещо често срещано и харесвано в развитите къмпинг дестинации. Разбира се, това което се харесва е, че всичко, което предлага Обзор, в нашия случай, е на пешеходна дистанция от къмпинга. Същевременно, Обзор, като малко населено място прави бърз достъпа до редица забележителности в околността: екопътека в планината, една от най-дългите плажни ивици по нашето Черноморие, съседните градове Бяла и Несебър, както и плажовете на Иракли и Кара дере. Голямото предизвикателство на къмпингите в града е да се минимализират типичните градски шумове. Ако съдя по това, което споделят нашите гости, ние до голяма степен сме успели в това, въпреки че сме в близост до централните търговски улици и на 200 метра от плажа на Обзор. Инвестирането в съоръжения, които да отговарят съвременните изисквания на къмпинг индустрията е важна предпоставка за успех, дори и в малки семейни къмпинги като нашия. 
Разбира се, всичко това трябва да е подплатено с отдаденост и едно позитивно, лично отношение на всеки един служител към нашите гости.


Всяко лято ви посещавам по време на ежегодната ни обиколка по българските къмпинги и всеки път откривам нови неща. Какви подобрения в къмпинга предвиждате за следващата година?

Така е, всяка година правим нещо ново, стараем се да следваме съвременните тенденции, за да подобрим условията в къмпинга. Голяма част от новостите са по съвет на гости, които споделят своя опит от пътуванията си. Плановете ни включват и подобрения за следващото лято, но засега няма да ги обявя. Изключително приятно е чувството, когато вече многобройните постоянни гости на къмпинга почти веднага като пристигнат със усмивка споделят, че са забелязали новостите.

 

Интервюто взе Веселин Вълев
Camping.bg

Снимки: Виктор Цонев - личен архив

 

препоръчани новини

Къмпинг пътеводител на България номиниран в Годишните награди в туризма 2020

Къмпинг пътеводител на България номиниран в Годишните награди в туризма 2020

Единственото в България издание посветено на къмпинг туризма е сред номинираните в конкурса Годишни награди в туризма...

Близо 1000 избраха корицата на новия Къмпинг пътеводител на България за 2021 г.

Близо 1000 избраха корицата на новия Къмпинг пътеводител на България за 2021 г.

Корицата със снимка от къмпинг Къпиновски манастир беше избрана от аудиторията на Camping.bg за корица на...