Георги Дадов - управител на къмпинг Къпиновски манастир: Къмпингите продават изживяване, което трябва да е запомнящо се и силно

26.10.2020
Георги Дадов - управител на къмпинг Къпиновски манастир: Къмпингите продават изживяване, което трябва да е запомнящо се и силно

Къмпинг Къпиновски манастир вече години наред печели доверието на мнозина любители на къмпинг туризма и привлича все повече почитатели. От 2016 г. до сега неизменно се нарежда сред топ къмпингите на България, според годишната класация #BestBGcamp. Зад този успех стоят и големи инвестиции, но и труда на много хора. А "мотора" на целия този процес е управителят на къмпинга 36-годишния великотърновец Георги Дадов.

Още 18-годишен Георги печели стипендия и заминава да преследва образование и житейски опит в САЩ. Учи в американския кампус на швейцарското висше учебно заведение “César Ritz Colleges”, а през 2006 г. се прехвърля в Париж, където придобива с отличие международна бакалавърска степен в сферата на хотелиерството и туризма от Académie Internationale de Management (AIM). Следват 12 години професионален опит на международно ниво в хотелиерството – за веригите Hilton и Hyatt, както и за различни 5-звездни хотели в САЩ, Великобритания и Кипър. През годините преминава през йерархията на почти всички възможни нива и заема преки ръководни позиции. Професионалният му опит в бизнеса е допълнен и от работа в сферата на продажбите и маркетинга за международна онлайн платформа. Голямата му страст е пътуването из България и света, съчетано с опознаването на нови култури и нрави, а отскоро къмпингуването и по-нетрадиционните му и иновативни тенденции.
 

Здравей Георги, при такова дълго международно CV какво те накара да се върнеш в България и да приемеш работа за къмпинг Къпиновски манастир?

Започването ми на работа в къмпинг Къпиновски се случи съвсем случайно – преди това никога дори не съм си помислял, че ще работя в къмпинг, нито пък бях къмпингувал. Водещият фактор, който ме накара да приема работата е самото предизвикателство за нещо ново и разбира се възможността за прилагане на натрупаните знания и опит, тук в моята родина. В самото място видях уникална природна местност с добра база и безграничен потенциал за надграждане, но същевременно заварих бизнес нуждаещ се от рязък курс на реформа, създаване на ясна визия за развитие и поставяне на оперативни и маркетингови фундаменти, които да го представят пред родната и европейска къмпинг общност по начин, по който заслужава да бъде видян. Представете си един художник, който е застанал пред платно с щриховани форми и пейзажи, но със задачата да вдъхне живот на картината с подходящите цветове и детайли. Метафорично изразено, възможността да се изправя пред такова предизвикателство беше наистина вълнуваща. Усетих разбиране и подкрепа от собственика – нещо, което беше изключително важно и от жизнена необходимост проектът къмпинг Къпиновски да бъде това, което виждате днес.


Какви разлики виждаш с другите сфери на туризма, в които имаш професионален опит?

Отделните сфери в туризма са колкото различни, толкова и взаимно свързани по един или друг начин. Къмпингуването е обаче един доста специфичен и цветен сегмент от своеобразния калейдоскоп на туризма. Една от основните разлики е, че при къмпинг туризма е необходимо да се изгради много добре балансирана симбиоза между околна среда, предлаган продукт и клиент. Далеч съм от мисълта, че може да съществува успешен къмпинг модел без да се вземе предвид това. Друг основен елемент се корени в това, че при къмпингуването се продава не просто нощувка, а изживяване и това изживяване трябва да е запомнящо се и силно. Един примерен инструмент за постигането му е да се създаде дълбока емоционална връзка на самия клиент с къмпинга. Това би могло да се постигне чрез подходяща атмосфера, изграждането на личен контакт между персонал и гост, жилка на уникалност в предлагания продукт и не на последно място възможностите за забавления сред природата и създадените условия за пълноценна релаксация.


Казваш, че е било предизвикателство за теб започването на тази работа. Коя част от нея ти е най-приятна и коя най-трудна?

Най-приятна част от работата е може би това, че всеки работен ден е непредсказуем – не знаеш какъв казус ще имаш за разрешаване, какви хора ще срещнеш и дали тези запознанства няма да прераснат в някое добро приятелство. Може и да звучи малко странно, но всеки нов ден е като своеобразно ново начало, нещо като мини прераждане. Определено не може да ти е скучно, поне не и в къмпинг Къпиновски! След години живот в различни световни мегаполиси оценявам, че работата ми е сред природата, на свеж въздух и сред звуците на различни горски обитатели – това е незаменимо.
Трудната част от работата произлиза от факта, че е сезонна. В момента, когато усетиш, че си набрал ритъм и сезонът свършва. Голямо предизвикателство идва и от това да намериш екип от подходящите хора и да съумееш да извлечеш най-доброто от всеки, да им предадеш правилно визията, която имаш за развитие на къмпинга, а дори и енергията и страстта на работа. В това отношение аз съм истински късметлия да имам прекрасен екип, с който работя на рецепцията и без тяхна помощ поставените цели са на практика неосъществими.
Друга доста отчетлива трудност е свързана с манталитета и къмпинг културата на една известна част от родните посетители. Става въпрос за хора идващи с нагласата и идеята, че къмпингът е място за луди купони, поляна където можеш да си покажеш целия арсенал от емоции и да правиш всичко без значение дали се натрапваш с поведението си на останалите и за капак на всичко щом си плащаш може да замърсяваш на воля. Радостното в крайна сметка, е че много по-голяма прослойка от хора вече открито възприемат къмпинга като място за връзка с природата, създаване на социален контакт с подобномислещи и някъде, където можеш да се откъснеш от ежедневието и да си починеш качествено, спазвайки установените правила. Естествено, трудното идва, когато се налага да влезеш в ролята на арбитър между двата "свята” и да съумееш да пресееш желаната таргет група от посетители.


Навсякъде се коментира колко трудна за туризма е 2020 година. Каква беше тя за теб и къмпинга?

Сезон 2020 беше необикновен и доста непредсказуем, тъй като наред с всички регулярни задачи, основният акцент се насочи към това да се направи всичко възможно за запазване здравето и сигурността на гостите и персонала. Необходимо бе да се приспособим успешно към динамично развививащата се ситуация във време на пандемия и да можем да отговорим на очакванията на клиентите за една спокойна, сигурна, подготвена и добре адаптирана към ”новата реалност” къмпинг база, в която посетителите да могат да се насладят на пълноценна почивка и връзка с природата без компромиси.
Радвам се, че точно в тези смутни времена къмпинг Къпиновски регистрира един изключително успешен сезон, в почти всяко отношение. Въпреки всички неясноти бях вътрешно убеден, че това е една отлична възможност за нас и къмпинг туризма в по-широк спектър да покажем на българските къмпингари, които предпочитат чуждестранни дестинации, че и в България има къмпинги с отлични условия, където може да се насладят на една прекрасна къмпинг ваканция, близо до дома. Англичаните имат израз идеално описващ разкрилата се възможност през този сезон - make-or-break (в превод: тотален успех или тотален провал). Очаквах да приветстваме и хора, които се пренасочват от даден сектор на туризма към къмпингуването с идеята за проба. Останах обаче приятно изненадан от сериозния дял на посетителите от групата на ”дебютаните”. Виждам, че тази тенденция се развива с всяка изминала година и вярвам ще продължи възходящо.
В личен план причислявам годината като ползотворна – всички събития под знака на разразяващите се събития ме научиха да забавя темпото, да преосмисля приоритетите си и да живея единствено в настоящият момент, като се наслаждавам на всеки миг.
 

Смяташ ли, че къмпинг туризмът в България се развива? В каква посока?

Впечатленията са ми, че в последните около пет години има засилваща се тенденция сред една не малка част от българите да търсят алтернативни форми на туризъм и настаняване, за сметка на конвенционалните. Къмпинг туризмът от своя страна заема значимо място в този тренд и с бързи темпове се превръща във все по-атрактивна форма за почивка и забавления сред семейства, млади двойки, приятелски групи, соло пътуващи и дори за организиране на фирмени събития, което е сериозен атестат за промяна в представите и нагласите за вътрешен туризъм и ваканция.
Относно посоката на развитие е трудно да се даде категорична оценка, понеже в момента къмпинг туризмът при нас е в нещо като начален стадий на транзиция или по-скоро пробуждане след дълбок сън. По мое мнение в момента има пропорционален дисбаланс между желаещите да прекарат ваканцията си на къмпинг в България и къмпингите, които реално отговарят на очакванията на хората и могат да са някаква база за сравнение с нивото в Западна Европа, или поне в съседните на нас Гърция и Турция. Казано с други думи търсенето е доста по-сериозно от качественото предлагане. Това в последствие обяснява предпочитанията на много от родните къмпингари да насочат избора си за почивка към други, близки на нас държави, където промяната, която при нас тепърва инициира, там се е случила отдавна и вече се работи само по надграждане на базите и предлаганите услуги. От друга страна е радостно, че през последните години стартираха редица доста амбициозни и интересни къмпинг проекти. Това в допълнение към няколкото вече сериозно работещи къмпинги е индикация, че все пак има развитие в положителна посока. Надявам се, че това ще провокира реакция сред останалите къмпинги и особено тези, които изостават в ”пробуждането”. Ще ми се да вярвам, че случващото се може да е началото на един дълготраен оздравителен процес на къмпинг туризма в България.


Ти вече частично отговори на следващия въпрос, но все пак - какво смяташ, че трябва да се промени, за да може къмпинг туризмът у нас да достигне западните стандарти и България да стане още по-привлекателна за чуждите туристи?

Като начало къмпинг собствениците трябва да имат за цел да създадат един устойчив и сихронизиран с околната среда бизнес къмпинг модел, където дадена постройка би била допълнение към заобикалящата природа, а не обратното. Същевременно с това е необходимо да се изгради и реализира ясна идеология за развитие на даден къмпинг, уповаваща се на солидни организационни, оперативни, конструктивни и маркетингови стълбове.
Голяма част от чужденците идват в България привлечени от невероятните природни дадености на страната ни и с идеята да открият нови къмпинг хоризонти, което само по себе си крие огромен потенциал за родния къмпинг туризъм, но само това не е достатъчно. Необходими са усилия насочени към подобрение на инфраструктурата (особено довеждащата до самите къмпинги), материалната база трябва да е привлекателна, добре поддържана и създадена с мисъл за комфорт. Същото важи за къмпинг местата и сервизните помещения. Един от основните проблеми в национален план е заниженият критерии на обслужване, коренящ се в неумението как да се обгрижат гостите, липса на внимание към детайлите, слаб мениджмънт и неподготвен и немотивиран персонал. За жалост, манталитетът на една немалка прослойка от родните предприемачи е да се гони бързо печалбарство от сезонен бизнес, без да се обръща внимание на човешкия ресурс и качеството на предлаганите услуги. Разбира се има и дадени къмпинги в страната, основно семейни, в които нещата се случват на съвсем друго ниво. Друг основен елемент е да се работи по създаването на вътрешни атракциони и възможности за забавления на открито в близост до къмпингите, като например веломаршрути, еко пътеки, оползотворяване на водните басейни и т.н. – все неща, в които изоставаме от западните къмпинги. От значение е повече къмпинги да могат да предоставят разнообразие от качествени звена за настаняване, следващи новите къмпинг тенденции и естествено собственици, които да се адаптират бързо към промените.
Последно, но не и по значимост е държавата да осъзнае безграничния потенциал, които има заложен в къмпинг туризма в България. Този потенциал се дължи не само на уникални и разнообразни природни ресурси, но и на стратегическо метоположение, благоприятни климатични условия и ред други фактори, които често се приемат за даденост. Без ясен курс за развитие на България като атрактивна къмпинг дестинация от страна на управляващите и създаването на стратегия и оперативна инфраструктура в подкрепа на връзката между държава и къмпинг собственици нещата, които имат нужда от промяна задълго биха останали само теоретичен блян.


Какво харесват гостите във вашия къмпинг?

Къмпинг Къпиновски е заобиколен от превъзходни природни богатства, предопределящи прекрасни условия за къмпингуване и забавления на открито – река, язовир, водопад, гора, широки тревни площи, предпланински терен и свеж въздух. Звучи като утопия, но всъщност е съвсем реално място и това безспорно е едно от първите неща, което привлича и се харесва моментално на гостите ни. В допълнение, местоположението на къмпинга е ключово в близост се намират ред културно-исторически забележителности и селища със знаково значение за българската история.
При нас посетителите са изключително разнообразни и обхващат доста широка социална прослойка, но се стремим да посрещнем всеки един като стар приятел, обръща се внимание на изграждането на междуличностни отношения и атмосфера, която предразполага за един прекрасен старт на престоя при нас. В лицето на къмпинг служителите, гостите ни срещат не просто персонал на рецепция, но хора отдадени на каузата да допринесат за едно специално къмпинг изживяване и желание да асистират поставяйки се в обувките на човека пред тях. Преди всичко в ДНК-то ни на работа е заложено индивидуално отношение към всеки гост и страст към това, което правим. Смятам, че когато работата успее да се превърне в забавление, това рефлектира положително върху настройката към ежедневните задачи и естествено достига до гостите. При нас има действащ правилник за вътрешен ред, който се прилага усърдно с цел да се предостави една прекрасна къмпинг среда за всички, базиран на основни принципи включващи уважение към другите гости, съобразителност, сигурност и грижа за природата наоколо. Самият факт, че през последните няколко години се оформи един доста сериозен кръг от редовни посетители е доказателство, че зададеният курс на работа се харесва и цени.
В допълнение, в къмпинг Къпиновски гостите намират една просторна, много добре устроена, непрестанно развиваща се и поддържана къмпинг база, създадена с мисълта за комфорт и пълноценна почивка. Част от удобствата на къмпинга са два прекрасни басейна, красива механа с гледка към водопада, детска площадка, спортни игрища и др. Наблизо има възможност за кратки екскурзии, разходки сред природата, риболов, игри във водите на реката или под пръските на водопада, веломаршрути и още много. С други думи в и около къмпинга арсеналът от възможности за забавления е огромен. Естествено, преобладаващите сенчести и широки къмпинг терени и разнообразието от звена за настаняване предлагат къмпинг изживяване по всеки вкус и предпочитание.


Планирате ли инвестиции в подобрения на условията в къмпинга за следващата година? Ако да - какви?

На практика ние не сме спирали да инвестираме и да планираме подобрения с цел подобряване условията в къмпинга. По ред на приоритетите се стараем не само да отговорим адекватно, но и да надминем очакванията на къмпингуващите. Няма да е преувеличено да кажа, че сме сред къмпингите в страната с най-постоянно и сериозно осъществени подобрения, както в организационен план, така и отнасящо се до самата материална база.
Една от поставените цели пред нас е всеки сезон да изненадваме гостите с нови подобрения и оригинални нововъведения, които да продължат да трансформират къмпинг Къпиновски във все по-прекрасно и привлекателно място за къмпинг туризъм, неотстъпващо по нищо на това, което се предлага в Западна Европа. Не бих искал да издавам плановете ни на този етап, но ще загатна, че подготвяме няколко вълнуващи проекта, които нямаме търпение да споделим с всички наши гости.

 

Интервюто взе Веселин Вълев
Camping.bg

Снимки: Георги Дадов - личен архив

 

препоръчани новини

Z-Triton - велосипед, лодка и каравана в едно

Z-Triton - велосипед, лодка и каравана в едно

Електрическата триколка-амфибия Made in Latvia излиза на пазара през 2022 г.   Проектът Z-Triton не е нито...

Победителите в #BestBGcamp2021: Един фаворит, новите къмпинги събират одобрение

Победителите в #BestBGcamp2021: Един фаворит, новите къмпинги събират одобрение

Къмпинг Къпиновски манастир е първи в шест от общо осем категории в класацията за 2021 г. Половината от всички...