Георги Дадов - управител на къмпинг Къпиновски манастир: Къмпингите продават изживяване, което трябва да е запомнящо се и силно

26.10.2020
Георги Дадов - управител на къмпинг Къпиновски манастир: Къмпингите продават изживяване, което трябва да е запомнящо се и силно

Къмпинг Къпиновски манастир вече години наред печели доверието на мнозина любители на къмпинг туризма и привлича все повече почитатели. От 2016 г. до сега неизменно се нарежда сред топ къмпингите на България, според годишната класация #BestBGcamp. Зад този успех стоят и големи инвестиции, но и труда на много хора. А "мотора" на целия този процес е управителят на къмпинга 36-годишния великотърновец Георги Дадов.

Още 18-годишен Георги печели стипендия и заминава да преследва образование и житейски опит в САЩ. Учи в американския кампус на швейцарското висше учебно заведение “César Ritz Colleges”, а през 2006 г. се прехвърля в Париж, където придобива с отличие международна бакалавърска степен в сферата на хотелиерството и туризма от Académie Internationale de Management (AIM). Следват 12 години професионален опит на международно ниво в хотелиерството – за веригите Hilton и Hyatt, както и за различни 5-звездни хотели в САЩ, Великобритания и Кипър. През годините преминава през йерархията на почти всички възможни нива и заема преки ръководни позиции. Професионалният му опит в бизнеса е допълнен и от работа в сферата на продажбите и маркетинга за международна онлайн платформа. Голямата му страст е пътуването из България и света, съчетано с опознаването на нови култури и нрави, а отскоро къмпингуването и по-нетрадиционните му и иновативни тенденции.
 

Здравей Георги, при такова дълго международно CV какво те накара да се върнеш в България и да приемеш работа за къмпинг Къпиновски манастир?

Започването ми на работа в къмпинг Къпиновски се случи съвсем случайно – преди това никога дори не съм си помислял, че ще работя в къмпинг, нито пък бях къмпингувал. Водещият фактор, който ме накара да приема работата е самото предизвикателство за нещо ново и разбира се възможността за прилагане на натрупаните знания и опит, тук в моята родина. В самото място видях уникална природна местност с добра база и безграничен потенциал за надграждане, но същевременно заварих бизнес нуждаещ се от рязък курс на реформа, създаване на ясна визия за развитие и поставяне на оперативни и маркетингови фундаменти, които да го представят пред родната и европейска къмпинг общност по начин, по който заслужава да бъде видян. Представете си един художник, който е застанал пред платно с щриховани форми и пейзажи, но със задачата да вдъхне живот на картината с подходящите цветове и детайли. Метафорично изразено, възможността да се изправя пред такова предизвикателство беше наистина вълнуваща. Усетих разбиране и подкрепа от собственика – нещо, което беше изключително важно и от жизнена необходимост проектът къмпинг Къпиновски да бъде това, което виждате днес.


Какви разлики виждаш с другите сфери на туризма, в които имаш професионален опит?

Отделните сфери в туризма са колкото различни, толкова и взаимно свързани по един или друг начин. Къмпингуването е обаче един доста специфичен и цветен сегмент от своеобразния калейдоскоп на туризма. Една от основните разлики е, че при къмпинг туризма е необходимо да се изгради много добре балансирана симбиоза между околна среда, предлаган продукт и клиент. Далеч съм от мисълта, че може да съществува успешен къмпинг модел без да се вземе предвид това. Друг основен елемент се корени в това, че при къмпингуването се продава не просто нощувка, а изживяване и това изживяване трябва да е запомнящо се и силно. Един примерен инструмент за постигането му е да се създаде дълбока емоционална връзка на самия клиент с къмпинга. Това би могло да се постигне чрез подходяща атмосфера, изграждането на личен контакт между персонал и гост, жилка на уникалност в предлагания продукт и не на последно място възможностите за забавления сред природата и създадените условия за пълноценна релаксация.


Казваш, че е било предизвикателство за теб започването на тази работа. Коя част от нея ти е най-приятна и коя най-трудна?

Най-приятна част от работата е може би това, че всеки работен ден е непредсказуем – не знаеш какъв казус ще имаш за разрешаване, какви хора ще срещнеш и дали тези запознанства няма да прераснат в някое добро приятелство. Може и да звучи малко странно, но всеки нов ден е като своеобразно ново начало, нещо като мини прераждане. Определено не може да ти е скучно, поне не и в къмпинг Къпиновски! След години живот в различни световни мегаполиси оценявам, че работата ми е сред природата, на свеж въздух и сред звуците на различни горски обитатели – това е незаменимо.
Трудната част от работата произлиза от факта, че е сезонна. В момента, когато усетиш, че си набрал ритъм и сезонът свършва. Голямо предизвикателство идва и от това да намериш екип от подходящите хора и да съумееш да извлечеш най-доброто от всеки, да им предадеш правилно визията, която имаш за развитие на къмпинга, а дори и енергията и страстта на работа. В това отношение аз съм истински късметлия да имам прекрасен екип, с който работя на рецепцията и без тяхна помощ поставените цели са на практика неосъществими.
Друга доста отчетлива трудност е свързана с манталитета и къмпинг културата на една известна част от родните посетители. Става въпрос за хора идващи с нагласата и идеята, че къмпингът е място за луди купони, поляна където можеш да си покажеш целия арсенал от емоции и да правиш всичко без значение дали се натрапваш с поведението си на останалите и за капак на всичко щом си плащаш може да замърсяваш на воля. Радостното в крайна сметка, е че много по-голяма прослойка от хора вече открито възприемат къмпинга като място за връзка с природата, създаване на социален контакт с подобномислещи и някъде, където можеш да се откъснеш от ежедневието и да си починеш качествено, спазвайки установените правила. Естествено, трудното идва, когато се налага да влезеш в ролята на арбитър между двата "свята” и да съумееш да пресееш желаната таргет група от посетители.


Навсякъде се коментира колко трудна за туризма е 2020 година. Каква беше тя за теб и къмпинга?

Сезон 2020 беше необикновен и доста непредсказуем, тъй като наред с всички регулярни задачи, основният акцент се насочи към това да се направи всичко възможно за запазване здравето и сигурността на гостите и персонала. Необходимо бе да се приспособим успешно към динамично развививащата се ситуация във време на пандемия и да можем да отговорим на очакванията на клиентите за една спокойна, сигурна, подготвена и добре адаптирана към ”новата реалност” къмпинг база, в която посетителите да могат да се насладят на пълноценна почивка и връзка с природата без компромиси.
Радвам се, че точно в тези смутни времена къмпинг Къпиновски регистрира един изключително успешен сезон, в почти всяко отношение. Въпреки всички неясноти бях вътрешно убеден, че това е една отлична възможност за нас и къмпинг туризма в по-широк спектър да покажем на българските къмпингари, които предпочитат чуждестранни дестинации, че и в България има къмпинги с отлични условия, където може да се насладят на една прекрасна къмпинг ваканция, близо до дома. Англичаните имат израз идеално описващ разкрилата се възможност през този сезон - make-or-break (в превод: тотален успех или тотален провал). Очаквах да приветстваме и хора, които се пренасочват от даден сектор на туризма към къмпингуването с идеята за проба. Останах обаче приятно изненадан от сериозния дял на посетителите от групата на ”дебютаните”. Виждам, че тази тенденция се развива с всяка изминала година и вярвам ще продължи възходящо.
В личен план причислявам годината като ползотворна – всички събития под знака на разразяващите се събития ме научиха да забавя темпото, да преосмисля приоритетите си и да живея единствено в настоящият момент, като се наслаждавам на всеки миг.
 

Смяташ ли, че къмпинг туризмът в България се развива? В каква посока?

Впечатленията са ми, че в последните около пет години има засилваща се тенденция сред една не малка част от българите да търсят алтернативни форми на туризъм и настаняване, за сметка на конвенционалните. Къмпинг туризмът от своя страна заема значимо място в този тренд и с бързи темпове се превръща във все по-атрактивна форма за почивка и забавления сред семейства, млади двойки, приятелски групи, соло пътуващи и дори за организиране на фирмени събития, което е сериозен атестат за промяна в представите и нагласите за вътрешен туризъм и ваканция.
Относно посоката на развитие е трудно да се даде категорична оценка, понеже в момента къмпинг туризмът при нас е в нещо като начален стадий на транзиция или по-скоро пробуждане след дълбок сън. По мое мнение в момента има пропорционален дисбаланс между желаещите да прекарат ваканцията си на къмпинг в България и къмпингите, които реално отговарят на очакванията на хората и могат да са някаква база за сравнение с нивото в Западна Европа, или поне в съседните на нас Гърция и Турция. Казано с други думи търсенето е доста по-сериозно от качественото предлагане. Това в последствие обяснява предпочитанията на много от родните къмпингари да насочат избора си за почивка към други, близки на нас държави, където промяната, която при нас тепърва инициира, там се е случила отдавна и вече се работи само по надграждане на базите и предлаганите услуги. От друга страна е радостно, че през последните години стартираха редица доста амбициозни и интересни къмпинг проекти. Това в допълнение към няколкото вече сериозно работещи къмпинги е индикация, че все пак има развитие в положителна посока. Надявам се, че това ще провокира реакция сред останалите къмпинги и особено тези, които изостават в ”пробуждането”. Ще ми се да вярвам, че случващото се може да е началото на един дълготраен оздравителен процес на къмпинг туризма в България.


Ти вече частично отговори на следващия въпрос, но все пак - какво смяташ, че трябва да се промени, за да може къмпинг туризмът у нас да достигне западните стандарти и България да стане още по-привлекателна за чуждите туристи?

Като начало къмпинг собствениците трябва да имат за цел да създадат един устойчив и сихронизиран с околната среда бизнес къмпинг модел, където дадена постройка би била допълнение към заобикалящата природа, а не обратното. Същевременно с това е необходимо да се изгради и реализира ясна идеология за развитие на даден къмпинг, уповаваща се на солидни организационни, оперативни, конструктивни и маркетингови стълбове.
Голяма част от чужденците идват в България привлечени от невероятните природни дадености на страната ни и с идеята да открият нови къмпинг хоризонти, което само по себе си крие огромен потенциал за родния къмпинг туризъм, но само това не е достатъчно. Необходими са усилия насочени към подобрение на инфраструктурата (особено довеждащата до самите къмпинги), материалната база трябва да е привлекателна, добре поддържана и създадена с мисъл за комфорт. Същото важи за къмпинг местата и сервизните помещения. Един от основните проблеми в национален план е заниженият критерии на обслужване, коренящ се в неумението как да се обгрижат гостите, липса на внимание към детайлите, слаб мениджмънт и неподготвен и немотивиран персонал. За жалост, манталитетът на една немалка прослойка от родните предприемачи е да се гони бързо печалбарство от сезонен бизнес, без да се обръща внимание на човешкия ресурс и качеството на предлаганите услуги. Разбира се има и дадени къмпинги в страната, основно семейни, в които нещата се случват на съвсем друго ниво. Друг основен елемент е да се работи по създаването на вътрешни атракциони и възможности за забавления на открито в близост до къмпингите, като например веломаршрути, еко пътеки, оползотворяване на водните басейни и т.н. – все неща, в които изоставаме от западните къмпинги. От значение е повече къмпинги да могат да предоставят разнообразие от качествени звена за настаняване, следващи новите къмпинг тенденции и естествено собственици, които да се адаптират бързо към промените.
Последно, но не и по значимост е държавата да осъзнае безграничния потенциал, които има заложен в къмпинг туризма в България. Този потенциал се дължи не само на уникални и разнообразни природни ресурси, но и на стратегическо метоположение, благоприятни климатични условия и ред други фактори, които често се приемат за даденост. Без ясен курс за развитие на България като атрактивна къмпинг дестинация от страна на управляващите и създаването на стратегия и оперативна инфраструктура в подкрепа на връзката между държава и къмпинг собственици нещата, които имат нужда от промяна задълго биха останали само теоретичен блян.


Какво харесват гостите във вашия къмпинг?

Къмпинг Къпиновски е заобиколен от превъзходни природни богатства, предопределящи прекрасни условия за къмпингуване и забавления на открито – река, язовир, водопад, гора, широки тревни площи, предпланински терен и свеж въздух. Звучи като утопия, но всъщност е съвсем реално място и това безспорно е едно от първите неща, което привлича и се харесва моментално на гостите ни. В допълнение, местоположението на къмпинга е ключово в близост се намират ред културно-исторически забележителности и селища със знаково значение за българската история.
При нас посетителите са изключително разнообразни и обхващат доста широка социална прослойка, но се стремим да посрещнем всеки един като стар приятел, обръща се внимание на изграждането на междуличностни отношения и атмосфера, която предразполага за един прекрасен старт на престоя при нас. В лицето на къмпинг служителите, гостите ни срещат не просто персонал на рецепция, но хора отдадени на каузата да допринесат за едно специално къмпинг изживяване и желание да асистират поставяйки се в обувките на човека пред тях. Преди всичко в ДНК-то ни на работа е заложено индивидуално отношение към всеки гост и страст към това, което правим. Смятам, че когато работата успее да се превърне в забавление, това рефлектира положително върху настройката към ежедневните задачи и естествено достига до гостите. При нас има действащ правилник за вътрешен ред, който се прилага усърдно с цел да се предостави една прекрасна къмпинг среда за всички, базиран на основни принципи включващи уважение към другите гости, съобразителност, сигурност и грижа за природата наоколо. Самият факт, че през последните няколко години се оформи един доста сериозен кръг от редовни посетители е доказателство, че зададеният курс на работа се харесва и цени.
В допълнение, в къмпинг Къпиновски гостите намират една просторна, много добре устроена, непрестанно развиваща се и поддържана къмпинг база, създадена с мисълта за комфорт и пълноценна почивка. Част от удобствата на къмпинга са два прекрасни басейна, красива механа с гледка към водопада, детска площадка, спортни игрища и др. Наблизо има възможност за кратки екскурзии, разходки сред природата, риболов, игри във водите на реката или под пръските на водопада, веломаршрути и още много. С други думи в и около къмпинга арсеналът от възможности за забавления е огромен. Естествено, преобладаващите сенчести и широки къмпинг терени и разнообразието от звена за настаняване предлагат къмпинг изживяване по всеки вкус и предпочитание.


Планирате ли инвестиции в подобрения на условията в къмпинга за следващата година? Ако да - какви?

На практика ние не сме спирали да инвестираме и да планираме подобрения с цел подобряване условията в къмпинга. По ред на приоритетите се стараем не само да отговорим адекватно, но и да надминем очакванията на къмпингуващите. Няма да е преувеличено да кажа, че сме сред къмпингите в страната с най-постоянно и сериозно осъществени подобрения, както в организационен план, така и отнасящо се до самата материална база.
Една от поставените цели пред нас е всеки сезон да изненадваме гостите с нови подобрения и оригинални нововъведения, които да продължат да трансформират къмпинг Къпиновски във все по-прекрасно и привлекателно място за къмпинг туризъм, неотстъпващо по нищо на това, което се предлага в Западна Европа. Не бих искал да издавам плановете ни на този етап, но ще загатна, че подготвяме няколко вълнуващи проекта, които нямаме търпение да споделим с всички наши гости.

 

Интервюто взе Веселин Вълев
Camping.bg

Снимки: Георги Дадов - личен архив

 

препоръчани новини

Къмпинг пътеводител на България номиниран в Годишните награди в туризма 2020

Къмпинг пътеводител на България номиниран в Годишните награди в туризма 2020

Единственото в България издание посветено на къмпинг туризма е сред номинираните в конкурса Годишни награди в туризма...

Близо 1000 избраха корицата на новия Къмпинг пътеводител на България за 2021 г.

Близо 1000 избраха корицата на новия Къмпинг пътеводител на България за 2021 г.

Корицата със снимка от къмпинг Къпиновски манастир беше избрана от аудиторията на Camping.bg за корица на...