Краш тестове на кемпери показват сериозни недостатъци в безопасността им

21.05.2019
Краш тестове на кемпери показват сериозни недостатъци в безопасността им

Транспортната администрация на Швеция (Trafikverket) извърши краш тестове с кемпери. Резултатите бяха официално публикувани в края на април и разкриват, че конструкцията на превозните средства не е достатъчно надеждна за защита на водачите и пътниците. Нарастващият пазар на кемпери, в комбинация с няколко сериозни инцидента, показва, че този вид превозни средства имат нужда от подобрения за повишаване на безопасността им.

Тестовете са проведени с два модерни кемпера - един полуинтегриран и един напълно интегриран, но без да се съобщават марките и моделите им. Резултатите показват сериозни недостатъци в безопасността и констатират, че има висок риск за живота на пътуващите.

Причината, поради която Транспортната администрация на Швеция е извършила краш тестовете е бързото увеличение на броя на кемпери в страната. От 2014 г. насам новорегистрираните кемпери в Швеция се е увеличил с цели 50%. През същия период 6 души са загинали в кемпери при катастрофи, 4 от тях през миналата 2018 година. Най-често срещаният вид инцидент е бил челен сблъсък. Около 100 души са били ранени при пътнотранспортни произшествия с кемпери от 2014 г. насам.

От задълбочените проучвания на шведите за пътнотранспортните произшествия става ясно, че евентуален сблъсък може да причини големи щети на и в кемпера. Държавният орган декларира желанието си да даде своя принос за развитието на по-безопасни моторни превозни средства, като резултатите от проведените краш тестовете се разпространяват сред производителите, браншовите организации и потребителите.

Същият тест като Euro NCAP
Проведените тестове за челен сблъсък са същите използвани от Euro NCAP - европейската потребителска организация, която провежда краш тестове на автомобили; челен удар с 64 км/ч срещу преграда, съответстваща на превозно средство със същото тегло.

Въпреки, че кемперите не са били натоварени при тестовете, те са доста тежки. В този случай изпитванията съответстват на челен удар с 90 км/ч спрямо среден пътнически автомобил. Това е труден тест, който имитира катастрофа, която за съжаление не е необичайна за нашите пътища.

Полуинтегрирани и напълно интегрирани кемпери
Транспортната администрация на Швеция е провела тестовете с два модерни кемпера - един полуинтегриран и един напълно интегриран. Тези модели отговарят на 84% от кемперите, които се предлагат в момента на пазара. От шведския държавен орган признават, че вариациите в дизайна и материалите използвани от различните производители могат да повлияят на безопасността при сблъсък.

Много висок риск от смърт
Резултатите от тестовете показват, че има сериозно завишен риск от смърт при челен сблъсък. Конструкцията на кемперите не е достатъчно надеждна, за да се предпазят водачите и пътниците при катастрофи. Полуинтегрираният кемпер осигурява по-добра защита от напълно интегрирания, но все още е далече от защитата, която предлагат съвременните леки автомобили. Всеки в кемпера е изложен на голям риск да бъде сериозно наранен от вътрешното оборудване, което се освобождава при катастрофа. Тестовете също така показват, че е важно за семействата, пътуващи с кемпери, да използват същите предпазни средства за децата, които използват и в леките си автомобили.

Директивите на ЕС
Съгласно Директива 2007/46 (ЕО) цялото оборудване в жилищната зона (хладилник, легло и т.н.) трябва да бъде здраво прикрепено към стените, пода или тавана. Масата обаче може да бъде проектирана така, че да има възможност да се движи лесно. Съществуват и изисквания за предпазните колани и за седалките на кемпера.

За кемперите обаче няма задължение за изпитване на челни и странични удари, както при леките автомобили. Затова Транспортната администрация на Швеция е провела разговори с Euro NCAP да бъдат включени кемперите като група превозни средства, която задължително да преминава краш тестове.

Как изглеждаха кемперите след краш тестовете може да видите в официалното видео, публикувано от Trafikverket:


 

Препоръки на Транспортната администрация на Швеция към потребителите:

  • Изберете безопасни пътища с преграда между посоките на движение.
  • Спазвайте ограниченията на скоростта.
  • Уверете се, че няма свободно стоящи предмети в дневната, като например кафемашина. Махнете масата, ако се возят пътници.

Шведите отправят и три препоръки към производителите на кемпери:

  • В краткосрочен план - подобряване на закрепването на интериора в караванната част
  • В краткосрочен план - разработване на система за лесно отделяне на масата
  • В дългосрочен план - погледнете така, че основното превозно средство да е защитено от сблъсък

 

Trafikverket, Транспортната администрация на Швеция отговаря за дългосрочното планиране на транспортната система за всички видове трафик, както и за изграждане, експлоатация и поддържане на обществените пътища и железопътни линии. Тя отговаря също така за администрирането на шофьорските изпити за получаване на свидетелство за управление на МПС и за таксиметрови шофьори.

 

Веселин Вълев
Camping.bg

Източник: trafikverket.se

препоръчани новини

Стартира класацията на къмпингите в България за 2019 г.

Стартира класацията на къмпингите в България за 2019 г.

Годишната класация на къмпингите в България #BestBGcamp2019 .стартира. Тя се провежда за пета поредна...

Добре дошли в новия къмпинг Съни Парадайс

Добре дошли в новия къмпинг Съни Парадайс

Ана и Иво ви канят в техния чисто нов къмпинг в Югозападна България. Той се намира в село Чучулигово, на място с...