Къмпинг тенденциите в България и Европа

21.10.2019
Къмпинг тенденциите в България и Европа

Хората все по-често търсят почивка сред непокътнатата природа, но в условията на създадени от човека удобства. В Европа увеличеното предлагане на почивка в глемпинги (луксозно къмпингуване) променя цялостно облика на услугата по настаняване - гостите на хотелите и на къмпингите, които по правило са две коренно различни целеви групи, вече се сливат по отношение на това каква атмосфера очакват от избраното място за почивка. Франция е държавата, в която настъпващата промяна в сектора на настаняването е най-осезаема. Тя има повече от 8 000 къмпинга, което я поставя на първо място в Европа.

В края на август The Times съобщи, че Френската национална федерация на местата за настаняване на открито съветва собствениците на къмпинги да създават повече лукс и удобства за гостите си, за да отговорят на търсенето. В противен случай има риск да изпаднат от пазара. Луксът включва модерни душове, стилни дизайнерски санитарни възли, напълно оборудван кухненски кът за готвене, вкл. микровълнова фурна, миялна машина, кафе машина, wifi и най-важното - персонал, който да поддържа реда и чистотата на общите зони постоянно. Първият човек, който обръща внимание на този тренд е Габриел Кишо, маркетинг ръководител на най-голямото изложение във Франция на къмпинг тематика - SETT. Събитието се провежда ежегодно през ноември в Монпелие. Тази година, неговото 41-во издание ще се случи от 5 до 7 ноември.

Делът на глемпингите във Франция наближава 60% от общото настаняване

Първият петзвезден къмпинг във Франция отвори врати през 2010 г., но за изминалото вече почти десетилетие инвеститорите буквално се надпреварват кой по-напред ще успее да открие нов луксозен къмпинг. Към днешна дата в страната има 221 петзвездни и 1171 четиризвезднни къмпинга. Дните, в които хората предпочитаха да разпъват своя собствена палатка, вече отминават. Wifi и басейн за къмпингите са ключови, но вече не правят конкурентно предимство. Собствениците акцентират на дървесни къщи, СПА центрове и аквапаркове. На изложението SETT, при представянето на къмпингите прави огромно впечатление, че собствениците залагат на луксозно спално бельо и СПА продукти. Локациите на къмпингите обикновено са на супер изолирани от цивилизацията места, далеч от шум. Независимо дали в последен модел каравана, модерна дървена къща или просто глемпинг палатка под наем, гостите ползват едни и същи луксозни услуги.

За къмпингите с 1 и 2 звезди настават трудни времена 

През 2018 г. броят на нощувките в къмпинги във Франция достига 125 милиона, а от началото на 2019 г. досега бележи ръст от 34 % по данни на lastminute.com. Но ако този бум се отнася по-скоро за висококласните къмпинги, то за тези с малко звезди настават все по-трудни времена. Повече от 1000 къмпинга са затворили във Франция за последните 20 години и това се случва с все по-бърз темп от година на година.

Успешните къмпинги съчетават непокътната природа с удобство

За мнозина глемпингът е перфектното съчетание на почивка сред непокътнатата природа без трудностите по пренасянане на цялата къща за целите на къмпингуването със собствено средство. Естествено е, че закуската пред частната веранда, макар с перфектна панорамна гледка, е доста по-неатрактивна при перспективата след това да се редиш на дълги опашки пред мивките, за да измиеш съдовете. Затова, луксозните къмпинги поставят миална машина във всяка къмпинг единица, за да може гостите да си освободят повече време за релакс. Естествено, тази услуга е доста по-скъпа, затова глемпингите всъщност се явяват по-скоро конкурент на вилните селища, отколкото на палатките. Г-н Кишо казва, че търсенето се регулира и от двата края на услугата - и от клиентите, и от собствениците на къмпинги.

Клиентите търсят почивка, която комбинира свобода и независимост, напълно извънградска обстановка и ваканционни атракциони.

Под свобода и независимост гостите разбират напълно оборудвани "колибки", които може и да са съвсем семпли по пълнота на обзавеждането, но в същото време с достатъчно високо качество на изпълнението. Напълно извънградската обстановка включва тотална откъснатост от най-близкото населено място, минимална човешка намеса по отношение на изграждане на сгради и съоръжения за настаняване, което всъщност изключва напълно бетоновите конструкции. Местата за настаняване най-често са дървени колиби, дървесни къщи, брезентови палатки и други. Не така обаче стои въпросът по отношение на ваканционните атракциони - тук гостите търсят басейни, СПА центрове, водни паркове, детски площадки и съоръжения за интерактивна игра и приключения, ресторанти и други.


Huttopia Chardons Bleus - Ile de Ré къмпинг в Sainte-Marie-de-Ré, Charente-Maritime

Как стои въпросът в България?

България все още остава далеч от луксозната тенденция в Европа. Към момента у нас се наблюдава засилено изграждане на къмпинги от традиционен тип - предлагащи настаняване за кемпери, каравани и палатки, и със стандартен обхват на допълнителните удобства. Съвсем скоро предстои пускането в експлоатация на първия термален къмпинг, който ще разполага със собствен СПА център, който до известна степен ще ни приближи до Европа. Много от новите къмпинги, като например Къпиновски манастир, Емануил, Атлиман разширяват видовете настаняване, като включват каравани под наем, глемпинг палатки, горски къщи и все по-задълбочено обмислят изграждането на дървесни къщи. За сметка на това обаче, проучването на Къмпинг БГ за най-често употребяваните средства за настаняване на къмпинг показва, че през 2019 г. в България продължава да нараства броят на къмпингуващите със собствени палатки. Радостна новина е, че с него паралелно расте и броят на собствениците на кемпери и каравани.

Ползвателите на собствени палатки са 46.4% от къмпингуващите в България, следвани от привържениците на бунгала (28.4%) и собствениците на каравани (27.1%). Едва 19.6% от къмпингуващите отсядат в каравана под наем, а ползвателите на кемпери (собствени и наети) са 15.2%. 

"Класацията на къмпингите в България" показва още, че едно българско семейство прекарва средно 22 нощувки на къмпинг за годината. Средната цена, която то е готово да заплати, е 31 лв. Най-важните критерии за избор на къмпинг в България от българите са удобството на къмпинг местата, хигиената в санитарните възли и достъпът до местоположението. Атракциите и допълнителните удобства, които очевидно са важни за европейците, при българите са поставени на последно място.

"Класацията на къмпингите в България" се проведе през август и септември 2019 г. В нея взеха участие общо 835 души, от които 767 българи. С най-голям дял (40%) са жителите на София, следвани от тези на Бургас (11.5%) и Пловдив (9%). Над половината от къмпингарите в България са на възраст между 36 и 50 г., като повече от 70% от тях ходят на къмпинг с деца. 

Цветомира Цоцова
Къмпинг.бг

Източник на информация за Европа и заглавна снимка: forbes.com 

препоръчани новини

България има нужда от много нови къмпинги

България има нужда от много нови къмпинги

Къмпинг туризмът е един от най-динамично развиващите се сектори в Европа и света. Официалните статистики на...

Резултати от Годишната класация на къмпингите в България 2019

Резултати от Годишната класация на къмпингите в България 2019

Приключи Годишната класация на къмпингите в България #BestBGcamp. Проучването се проведе за пета поредна година в...