Веселин Вълев
13/03/2024
По повод на промените в Закона за пътищата, с които се облекчава режима за пътните такси за кемперите с максимална маса над 3,5 тона, се обърнахме към МВР за информация. В края на месец януари изпратихме заявление по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) с искане да ни кажат какъв е броят на водените на отчет кемпери (МПС категория М1 Специален автомобил с къмпинг предназначение). Малко след законовия 10-дневен срок получихме писмен отговор от министерството, с който ни уведомяват, че търсената информация се предоставя по специален ред и следва да изпратим ново искане. В същото писмо обаче изрично посочват, че тази информация "не се обработва и съхранява по поставените в заявлението критерии". Излиза, че в базите данни на МВР изглежда няма отделна категория "Къмпинг автомобил" и съответно те не могат да селектират данните по този критерий.
Спазвайки указанията на МВР, в средата на февруари изпратихме ново искане към тях, вече по реда на спомената от тях наредба. Поставихме въпроси относно броя на МПС категория М1, за които изрично е записано в талона "Къмпинг автомобил", както и колко от тях са с допуснима максимална маса до 3,5 т. и колко над тази. Един месец по-късно отговор от МВР на така поставените ни въпроси няма.
Междувременно, направихме анкета сред собствениците на кемпери в България, резултатите от която са много интересни. При над 300 души отговорили на въпросите ни излиза, че около 85% от кемперите у нас са фабрични, а останалите 15% са конверсии от ванове. Също така, 2/3 от всички фабрични кемпери са регистрирани в талоните си по марката на шасито (Фиат, Мерцедес и т.н.), а едва 1/3 по производителя на караванната част (Hymer, Laika, Carthago, Burstner и т.н.). "Къмпинг автомобил" по талон се водят едва около 40% от регистрираните в България кемпери. По отношение на максималната допустима маса на кемперите, по документи около 75% са до 3,5 тона, а останалите 25% са по-тежки.
Поради липсата на официална информация от МВР и невъзможността от публичните им бази данни да се селектират къмпинг автомобилите напрактика само може да се гадае какъв е точният брой на кемперите у нас. Също и колко от тях са над 3,5 тона и ще ползват облекчения режим с плащане на винетка, а не тол такси.
Camping.bg
Снимка: Веселин Вълев