Стартира национално проучване на нагласите на българските граждани към дивото къмпингуване в България. Инициатор на проучването е Българският къмпинг портал Camping.bg, а анкетата ще бъде проведена електронно от агенция за маркетингови изследвания MarketLinks.
Целта на проучването е да определи каква е обществената нагласа към дивото къмпингуване, което е дискусионна тема от години. Тя взе връх през март 2016 г., когато правителството направи опит за генерална забрана за къмпиране извън специално обособените за целта места на територията на цялата страна. Последвалите мащабни протести наложиха създаването на работна група, която да изготви регламент за къмпинг туризма в България. До днешна дата обаче такъв регламент няма. Неколкократно бе удължаван срока за обществено обсъждане на предложените промени в Закона за туризма, а текстовете бяха връщани за преразглеждане, докато се намери необходимия баланс между всички гледни точки.
Сблъсъкът на двете основни гледни точки - "за" и "против", се случва на Черноморското крайбрежие, което всяко лято се превръща в обект на "нерегламентирано къмпингуване". Основните проблеми там са свързани с разполагането на лагери върху защитени пясъчни дюни, паленето на огън, замърсяването и продължителността на престоя, за който не се внасят полагаемите туристически такси. През юли 2017г. стана ясно, че освен чрез Закона за туризма, къмпингуването ще бъде регулирано и чрез други два акта - Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и Закона за устройство на територията.
Готвените промени в два от тези три закона несъмнено ще окажат влияние не само по крайбрежието, но и на територията на цялата страна. Факт е, че свободното къмпиране се практикува из цяла България, и от българи, и от чужденци, на места, на които няма алтернатива за този тип настаняване. Какво влияние на сектора би оказало регулирането на дивото къмпингуване, без предварително да е създадена адекватна алтернатива за настаняване? С къмпинг туризма, освен настаняването, са пряко свързани и други браншове като търговията с къмпинг оборудване, продажбата на кемпери и каравани, местния бизнес (магазини, ресторанти и т.н.), включително и местните туристически обекти и атракции. Именно поради тази причина е важно да се оцени мащабът на дивото къмпингуване и каква е склонността на практикуващите го на алтернативни опции, което е и целта на анкетата Нагласи към дивото къмпингуване в България.
Проучването на нагласите към дивото къмпингуване цели да разбере не само какъв процент от обществото е "за" и "против" дивото къмпингуване, но и кои са вариантите за неговото регламентиране, така че да се намери търсеният баланс, за който не веднъж настоява самото Министерство на туризма. Преминаването на въпросите отнема не повече от 10 минути.
Каним всички заинтересовани от темата, независимо от това дали практикуват или не къмпинг туризъм, да вземат участие в анкетата ТУК.
Camping.bg
Снимка: Иракли 2017, Camping.bg