25/05/2024
Веселин Вълев
Годината е 1954. Deutsche Bundesbahn (Германските федерални железници) са изправени пред предизвикателството да осигурят нови компактни сервизни превозни средства за своите железници. Вместо да разработят ново превозно средство от нулата, те решават да комбинират универсалния Volkswagen Transporter с релсово шаси.
Конверсията на това компактно превозно средство с двигател с вътрешно горене е възложена на две компании Martin Beilhack и Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth, всяка от които прави по 15 бусчета в рамките на година. Всички те получават обозначението Klv-20.
Тези Bulli-та са се използвали главно в депа за поддръжка на железопътната сигнализация. Klv-20 остават в експлоатация продължително време: едва през 1970 г. те са до голяма степен изведени от употреба. Днес са останали едва няколко от тези превозни средства, които все още са в изправност и са в добро състояние.
Klv-20 се състои по същество от три компонента: каросерия на VW T1 Kombi, индустриален двигател на Volkswagen с мощност 21 kW/28 к.с. и шаси с хидравличен механизъм за повдигане/завъртане. Това позволява на Klv-20 да бъде повдигнат, обърнат и поставен обратно на релсите от един човек, вместо да се налага да се връща към началната точка на задна предавка. По този начин компактното железопътно превозно средство може да се използва много гъвкаво.
За да се гарантира, че „релсовият Bulli“ отговаря на разпоредбите за спомагателни железопътни превозни средства, светлините отпред и отзад са премахнати и тези зони са покрити с метални панели. След това стандартните светлини, предвидени за релсови превозни средства, са монтирани на нови позиции: две бели лампи отпред и една червена лампа отзад.
Колелата са изработени от стомана и са с диаметър 550 мм. Гумени елементи са монтирани между джантата и сърцевината на колелото, според системата „Bochumer Verein“, което води до много ефективно заглушаване на шума. Превозните средства обаче могат да бъдат оборудвани и с обикновени колела. Осите се движат в ролкови лагери.
И четирите колела имат вътрешни спирачни челюсти, които се активират с педала на спирачката чрез маслена хидравлична система. Една двойка колела може също да се спира механично и с помощта на лоста на ръчната спирачка.
Тялото е свързано с рамката чрез гумени елементи. Разполага с три реда тапицирани седалки. Двата задни реда се свалят лесно, за да може пространството да се използва за превоз на товари. Шофьорското отделение има две врати, докато пътническото или товарното отделение има една широка врата. Захранващият агрегат е разположен в задната част на превозното средство и е лесно достъпен отвън през отделна врата.
Camping.BG
Източник и снимки: Volkswagen Commercial Vehicles