19/11/2024
Веселин Вълев
Volkswagen представи електрифицираните версии на Multivan и California с нова, прогресивна plug-in хибридна система за задвижване с двойно предаване. Високоефективната система съчетава възможността за движение на изцяло електрическа тяга с продължителен автономен пробег и максимално сцепление на различни пътни настилки.
Системната мощност на рlug-in хибридното задвижване е 180 kW (245 к.с.), а в състава на хибридната система влизат новият високотехнологичен четирицилиндров двигател 1,5 TSI evo2, електродвигателят на предния мост и втори тягов електрически агрегат, задвижващ колелата на задния мост. Захранването на двата електродвигателя се осигурява от нова литиево-йонна акумулаторна батерия с енергиен капацитет 19,7 kWh, която позволява на California изцяло електрически пробег до 91 км. Новата California eHybrid 4MOTION ще може да се поръчва и в България през 2025 г.
Иновативни легенди
Второто поколение plug-in хибридна система за задвижване на практика превръща култовия Multivan и емблематичния кемперван California в електромобили за изпълнението на повечето ежедневни задачи и пътувания. В същото време и при необходимост от изминаване на по-дълги разстояния, изключително ефективната и икономична система за задвижване впечатлява със своя дълъг комбиниран пробег с едно зареждане на резервоара и акумулаторната батерия. Иновативно технологично решение е и напълно новият заден мост с окачване на торсионна греда, който се задвижва втори електродвигател. Комбинацията от plug-in хибридно задвижване и двойно предаване осигурява на двата модела перфектно сцепление на различен тип настилки - независимо дали става дума за ски ваканция или за индивидуални излети сред природата.
Tри високоефективни задвижващи агрегати
Plug-in хибридната система представлява второто поколение eHybrid. В новите Multivan eHybrid 4MOTION и California eHybrid 4MOTION се използва бензинов двигател с мощност 130 kW (177 к.с.), със система за принудително пълнене чрез турбокомпресор и обозначение 1,5 TSI evo2. Той е съчетан с електродвигател с мощност 85 kW (115 к.с.), интегриран в plug-in хибридния модул заедно с трансмисията с два съединителя (DSG) на предния мост.
Третият основен технически модул в състава на новото задвижване е тяговият електродвигател на задния мост с торсионна греда. Електрическият агрегат е с мощност 100 kW (136 к.с.) и също както електромотора на предния мост е синхронен електродвигател с постоянни магнити. Сумарният системен въртящ момент на двигателя 1,5 TSI evo2 и електрическите задвижващи агрегати възлиза на 350 Nm, а максималната мощност на хибридната система е на разположение от момента на потегляне.
Акумулаторна батерия с висок капацитет и бързо зареждане
Друг ключов компонент на plug-in хибридното задвижване е новата високоволтова акумулаторна батерия. Със своя капацитет от 19,7 kWh тя предлага почти два пъти по-високо нетно енергийно съдържание в сравнение с използваната в предишния Multivan eHybrid с предно предаване акумулаторна батерия. В състава на новата литиево-йонна батерия с високо напрежение влизат общо 96 клетъчни модула от ново поколение с функция за контрол на температурата посредством външно течно охлаждане. Друга важна особеност в сравнение с plug-in хибридните системи с изцяло предно или задно предаване е фактът, че вместо само една, на борда на новия Multivan и California eHybrid 4MOTION се използват две системи за силова и управляваща електроника. Те са разположени в зоните на предния и задния мост и се грижат за оптималното разпределение на енергийния поток между акумулаторната батерия и съответния електродвигател. В този процес постоянният ток (DC) от акумулаторната батерия се преобразува в необходимия за работата на електрическите задвижващи агрегати променлив ток (AC). При това модулът на силовата и управляваща електроника на предния мост изпълнява ролята и на (DC/DC) трансформатор на напрежението, необходим за захранване на електрическата система на автомобила с ниско напрежение от 12 V. Зарядното устройство вече позволява зареждане с мощност до 11 kW на зарядни станции с променлив ток, както и дава възможност за използване на зарядна мощност до 50 kW от обществени правотокови бързозарядни станции при пътуване на по-дълги разстояния.
Безшумен електрически старт
Стартът и потеглянето на при Multivan и California eHybrid 4MOTION винаги става на изцяло електрическа тяга - стига външната температура да не е по-ниска от минус 28 градуса по Целзий. При движение със скорост до 65 км/ч задният електромотор винаги се включва, за да осигури „помощ при потегляне“ със задвижване на четирите колела. С цел повишаване на енергийната ефективност и намаляване на разхода и емисиите в условия на нормално движение с достатъчна степен на сцепление на настилката, електродвигателят на задния мост може да бъде автоматично отцепен от управлението на хибридната система чрез специален електронно контролиран механизъм.
Отлична динамика на пътя
Разпределението на тягата на системата за двойно предаване 4MOTION се управлява гъвкаво въз основа на данните от сензорите на електронния контрол на стабилността (ESC) в зависимост от ситуацията на пътя и/или степента на сцепление на настилката при колелата на двата моста. На практика това означава, че до 100% от тягата може да бъде насочена към колелата на предния или на задния мост, а ако водачът превключи от стандартния режим “D” в спортен режим “S”, системата преминава автоматично към постоянно задвижване на четирите колела - например при движение по заснежен или заледен път, нестабилна настилка или неравен терен. Новите Multivan и California eHybrid 4MOTION могат да се движат на изцяло електрическа тяга със скорост до 130 км/ч. При използване на хибриден режим максималната скорост на новите модели е 200 км/ч.
Eлектрическа стационарна климатизация
Както Multivan eHybrid 4MOTION, така и California eHybrid 4MOTION предлагат стационарна климатична инсталация с изцяло електрическо захранване. Тя може да черпи електроенергия както от високоволтовата акумулаторна батерия, така и от външен енергоизточник по време на зареждане. Когато зарядният кабел е включен към съответната станция, автомобилът се климатизира до желаните условия за около 30 минути, като по принцип първо се зарежда напълно акумулаторът, а след това се включва и климатичната инсталация. Ако функцията за стационарна климатизация работи само със захранване от високоволтовата бордова акумулаторна батерия, тя се изключва автоматично след период от 10 минути. Стационарната климатизация може да се активира от инфотейнмънт системата или чрез смартфон приложението на Volkswagen.
Новите Multivan и California ще се произвеждат в германския град Хановер.
Camping.BG
Източник и снимки: Volkswagen Лекотоварни автомобили