16/06/2025
Веселин Вълев
Помните ли един наш пост във Фейсбук с картинки за правилата за теглене на каравана с шофьорска книжка категория "В"? Ако не - може да го видите ТУК. С него публикувахме преведени от нас картинки от авторитетната германска организация ADAC представящи правилата в Европа. Този пост към днешна дата има над 400 000 (!) преглеждания, хиляди реакции и близо 1000 коментара. Реакциите на хората бяха в двете крайности - одобрителни и оспорващи. Тези спорове в социалната мрежа показаха, че няма единно разбиране за правилата колко тежка каравана може да се тегли с категория "В".
Една от оригиналните картинки на ADAC
Какво казват институциите
Споровете във Фейсбук ме мотивираха да търся официално становище от отговорни институции в България. Спрях се на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които лицензират автошколите и моето разбиране беше, че те най-добре трябва да познават закона. Уви. С тях проведох поредица от спорове по имейл и телефон, дори и лично с бившия й вече директор г-н Дамян Войновски. В отговорите си до мен оттам просто копираха закона и очевидно без да се консултират с юрист, по имейл завоалирано, а по телефон директно ми отговаряха, че практиката в Европа нямала значение, а какво пишело в българския закон. А според тях той бил пределно ясен - с категория "В" НЕ МОЖЕЛО да се тегли каравана с максимална маса над 750 кг.
Отказах се да продължавам да водя този спор и реших да се допитам до автошколите. Двама инструктори, с които говорих поддържаха становището на ИА "Автомобилна администрация".
Дойде ред и на съдебната практика. Открих няколко решения на български съдилища касаещи актове на полицията издадени на шофьори за теглене на каравани с максимална маса над 750 кг. Всички те потвърждават европейската практика, която представят картинките от ADAC. Едно от съдебните решения обаче съдържа в мотивите си и тълкувание на закона, което е много ценно. В решение по административно-наказателно дело от януари 2023 г. съдия Алексиева от Пловдивски районен съд изброява правилата за шофьорски книжки категории "В", "В96" и "ВЕ", както и разликите между тях (линк към решението по-долу). В акта си съдията изрично посочва, че "за ППС в състав, с ремарке с допустима максимална маса над 750 кг., но с допустима максимална маса на състава под 3500 кг. се изисква СУМПС категория "В". Решението на съда не е обжалвано от МВР и е влязло в законна сила.
За още по-убедителни мотиви към отговорните институции в България реших да се насоча на по-горно ниво - Европейски съюз, откъдето идва и разпоредбата. Идеята ми беше да получа официално тълкувание на директивата. Тази задача се оказа не лесна, като твърде вероятно аз не използвах правилния канал за получаване на информацията. Междувременно обаче се свързах с няколко водещи къмпинг и караванинг клуба от Европа, включително Австрия и Чехия, които ми върнаха отговори потвърждаващи тълкуванието на европейските правила. Чехите дори споделиха, че и при тях в началото също е имало объркване сред полицаите, но нещата са се регулирали след това.
Решението
След дълго проучване и няколко лични съобщения до Фейсбук страницата на Camping.BG от къмпингари молещи за разяснения, реших да опитам директно да взема становище от институцията, която прилага и контролира тези правила - в лицето на МВР. На 1 юни изпратих писмо до пресцентъра на министерството с молба за интервю със служител на "Пътна полиция" или да ни предоставят становище по този казус. В писмото изложих и много от аргументите, с които разполагам. Отговорът дойде на 15 юни и за моя приятна изненада той кратко и ясно потвърждава прилаганото в Европа правило, че с категория "В" може да се тегли каравана над 750 кг, като съставът на двете превозни средства трябва да бъде най-много до 3500 кг. Линк към становището от МВР - по-долу.
Изказвам благодарност към ГД "Национална полиция" и пресцентъра на МВР за решението на този спорен в къмпинг обществото ни въпрос. Надявам се и полицаите по пътищата да прилагат по този начин закона.
Откъде идваше проблема
Заблудата в България по отношение на този казус идваше на първо място от самото ни законодателство. От една страна, езикът използван в европейската директива и в официалният й български превод е с доста сложен словоред. От друга - българският законодател в лицето на Народното събрание просто се е ограничил в копиране на същия този превод в Закона за движение по пътищата. Това прави прочита на тези текстове от закона от неюристи трудни за разбиране. По-точно, лесно се набива на очи първата част на разпоредбата на чл. 150а, ал. 2, т. 6, с която много категорично и ясно се поставя забрана за теглене на ремарке/каравана над 750 кг., докато продължението на същата разпоредба, както и чл. 155, ал. 9, остават в сянка и неразбрани. Отделно, много българи предпочитат да се информират от Фейсбук, където се изявяват знайни и незнайни експерти по всички въпроси.
За финал
Уважаеми колеги с книжки категория "В", спокойно си теглете караваните по пътищата на България и Европейския съюз, както и самият аз правя. Преди това обаче си погледнете големите талони на двете превозни средства и се уверете, че не нарушавате следните правила:
Ако желаете може да си принтирате и държите в караваната или колата двата важни документа споменати по-горе и в случай на спор с полицаи на пътя да им ги покажете (за улеснение на органите на реда важните текстове са маркирани в жълто):
1. Становището от МВР - ЛИНК
2. Съдебно решение - ЛИНК
Camping.BG