12/10/2024
Веселин Вълев
Британският иноватор в областта на електрическото задвижване Bedeo и френският производител на кемпери и каравани Trigano се обединиха за най-уникалния хибриден дом на колела в света. Нарича се ElectriX и предлага над 700 км пробег с възможност за преминаване изцяло на електричество с натискането на един бутон. Това е първият в света хибридизиран RV с двигатели в колелата и също така може да се похвали с интелигентен, елегантен дизайн, който размива границата между кемперван и кемпер.
От години Bedeo работи за преоборудване на традиционни лекотоварни търговски превозни средства, като изцяло електрически, така и като хибриди с разширен пробег. Британците се фокусират особено върху преобразуването на вановете на групата Stellantis от марките Fiat, Peugeot, Citroën и Vauxhall/Opel. Идеята е микробусите да поддържат своя пробег на течно гориво за дълги разстояния, но да могат да преминат към чисто електрическо шофиране, за да отговарят на разпоредбите на ЕС за зони с нулеви/ниски емисии и/или да увеличат цялостната икономия на гориво. Един микробус за доставка например може да се движи по извънградските пътища на дизел, след което да премине към електричество за последните градски километри.
Преминавайки отвъд търговските превозни средства, компанията Bedeo създаде първия в света хибриден RV с двигатели в колелата. Става дума за малка серия кемпери от марките на Trigano Challenger и Chausson. Те монтират 115 kW електромотори в задните колела и 37 kWh батерия под пода на микробуса, така че да не намалява полезното пространството на превозното средство. Тази комбинация дава на кемпера до 100 км прогнозен пробег с нулеви емисии.
Bedeo запазва съществуващия преден двигател на базовото шаси на Fiat Ducato такъв, какъвто е. Така че, когато батерията се изтощи или водачът реши да пести електрическа енергия, той може просто да превключи обратно към 2,2-литровия MultiJet двигател със 140 к.с., наслаждавайки се на между 700 и 900 км общо прогнозно електрическо и дизелово шофиране. Батерията се зарежда както чрез регенеративно спиране, така и чрез външно зареждане.
С двете независими задвижващи системи водачите на ElectriX могат да се движат тихо и чисто през чувствителни места като градски центрове, диви зони и къмпинги, без да се отказват от големия обхват на пътуване на дизеловия двигател на Ducato. От Bedeo твърдят, че хибридното задвижване е най-доброто решение за по-екологични къмпинг превозни средства и са уверени, че могат просто да преоборудват вече популярни модели RV и базови шасита в хибридни кемпери.
„Нашето партньорство с Trigano Group бележи значителна стъпка в трансформирането на пазара на кемпери към по-устойчиво бъдеще“, заявява Осман Бойнер, основател и главен изпълнителен директор на Bedeo. „Технологията за електрификация на Bedeo дава възможност на авантюристите да изследват природата отговорно, предлагайки перфектния баланс между екологично пътуване и производителност на дълги разстояния.“
Първо разгледахме дългия 5,99 м Challenger X150 (и идентично конфигуриран Chausson X550), когато беше пуснат през 2021 г. като Combo X150. Нова категория за Challenger по онова време, X150 се позиционира между традиционния кемпер клас B на марката и клас C кемперите, включващи караванен модул монтиран към шасито на Ducato.
X150 на Challenger увеличава вътрешното пространство за по-просторно усещане като в малък дом на колела, като същевременно запазва по-компактния отпечатък и усещането за шофиране на ван.
Challenger се възползва от по-широката кабина на X150, за да побере трапезария с две седящи зони, която е много по-просторна от типичния преден кът за хранене при повечето кемпери. След това тази трапезария се превръща в подходящо двойно легло с размери 190 x 140 см. Над него има повдигащо се двойно легло със същите размери, за да спят общо четирима души. Разпределението включва баня в задната част, която изглежда комфортно спрямо малките, клаустрофобични помещения за баня, които много кемпери от този клас са вмъкнали между мебелите.
В допълнение към Challenger X150, гореспоменатият аналогичен модел Chausson X550 ще се предлага с двурежимната система Bedeo RE, както и по-големите 6,36 м Challenger X250 и Chausson X650. Bedeo дебютира серията ElectriX на изложение в Париж миналата седмица.
ElectriX се предлагат на базова цена от 99 990 евро. Това е доста над 74 990 евро, колкото струва стандартният Challenger X150. Но моделите ElectriX със сигурност са интригуващо средство за намаляване на въглеродния отпечатък, докато обикаляте на открито. Trigano Group има повече от 20 марки кемпери, така че това е добър знак за допълнителни модели в бъдеще.
Camping.BG
Източник и снимки: newatlas.com